Bendik Hofseth: Munnstykker, Fliser, og Tilnærming til Saksofonen
- 18. mai
- 4 min lesing
Bendik Hofseth tok over for Michael Brecker i Steps Ahead som 25-åring. Han er blitt slått til Ridder 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden, og han er en av mine favoritt tenorsaksofonister gjennom tidene. Hans ikoniske lyd er en av de mest gjenkjennbare i europeisk jazz, og vi satte oss ned for å snakke om utstyr, hans karriere og tilnærming til saksofonen.
Bendik Hofseths tenorsaksofonoppsett
Inderbinen tenorsaksofon
Inderbinen-munnstykke med "high baffle" (tip opening rundt 6/7)
Ishimori og Boston Sax Shop fliser/rør (3)
Rovner-ligaturer (Platinum og Versa)

Jeg møtte Bendik Hofseth i Operaen i Bjørvika, hvor han holder en utsolgt «minifestival» for å hedre karrieren sin, 21. juni 2026. Bendik Hofseths diskografi er variert, med album som «IX», «Amuse Yourself», «Planets, rivers, and… IKEA», «Metamorphoses» og den nyere «Forest Quadrology». Han er også kjent for arbeidet sitt med Steps Ahead, inkludert albumene NYC og Yin-Yang .
Hvis du vil høre hvordan Bendik har utviklet sin unike sound, hvilket munnstykke, fliser og saksofon han bruker og hans tilnærming til musikk og instrumentet, kan jeg på det sterkeste anbefale at du ser hele den 45 minutter lange samtalen.
Historien bak Bendik Hofseths saksofonoppsett
Bendik Hofseths lyd er virkelig unik, og det er flere ting jeg har hatt lyst til å spørre ham om.
Bendik Hofseth spiller på en spesialbygd saksofon av Thomas Inderbinen i Sveits. Da han fikk dette hornet laget, hadde han ett spesifikt mål i tankene: å fikse intonasjonen i venstre hånd. Ifølge Bendik har saksofonen noen intonasjonsproblemer hvis du spiller som en proff og bruker kroppen slik en sanger ville gjort, med avslappet munnstilling og kjeve. Saksofonen har Yamaha-klaffer, noe som gjør den enkel å reparere for alle reparatører. Halsen er noe Inderbinen kaller en Donnerbogen («Tordenhals»).
Hvis du er profesjonell og bruker kroppen din som en sanger, er saksofonen stemt for lavt i venstre hånd.
Inderbinen lagde også Bendiks munnstykke, som han sammenligner med en Dukoff, med en "high baffle". Tip opening ligger et sted rundt 6 eller 7. I videoen forklarer Bendik hvorfor han har valgt en noe mindre åpning for å gjøre det enklere å spille. Ligaturet Bendik bruker for øyeblikket med det munnstykket er produsert av Rovner; han har brukt både Platinum- og Versa-ligaturene deres.
Etter å ha studert med George Garzone ved Berklee, spilte jeg på fliser fra 4,5 til 5. I senere år har jeg gått ganske mye ned, til rundt 3 til 3,5. Jeg spurte Bendik om hans tanker om fliser og merker, og det viste seg at vi har veldig lik smak. Bendik nevner Ishimori og Boston Sax Shop som favorittmerkene sine, og jeg spiller selv på BSS Black Label-fliser. Bendik bruker fliser rundt styrke 3.
Det handler om én ting, å sette flisa fri!

Hva Bendik Hofseth lærte av Joe Allard
Jeg visste at Bendik tok timer med Joe Allard, og jeg hadde mange spørsmål til ham om Joes tilnærming. Bendik fortalte meg at Allard ikke hadde én spesifikk tilnærming han lærte elevene sine. Hver kropp og hver saksofonist er forskjellig, og Allard fortalte elevene sine mange ulike ting.
Vi fant imidlertid ut at tilnærmingen vår til saksofonen stemte overens på mange måter; underleppen ut, diafragmatisk pust, avslapning av kjeven og en lett og ledig munnstilling. For å lese mer, sjekk ut artikkelen min om å bli kvitt spenning i embouchuren.
Naturligvis snakket vi også om overtoner. Boken «Top Tones for the Saxophone» av Sigurd M. Raschèr kom opp, og Bendik delte sine tanker om "tonal imagination" som Raschèr snakker om. Målet når man øver på overtonene er å holde bevegelse i munnstillingen til et minimum, og å heller bruke voicing for å produsere de ulike overtonene.
Jeg har allerede skrevet om en av Joe Allards fantastiske overtoneøvelser , en øvelse både Bendik og jeg bruker.
Steps Ahead og å møte Michael Brecker
Bendik tok over for Michael Brecker i Steps Ahead, og de to møttes mange ganger. Da han begynte i Steps Ahead, ønsket han ikke å være den "norske Michael Brecker", men heller å bruke sin egen stemme.
Han jobbet virkelig hardt for å få luften inn i hornet. Han kjemper for hver tone.
Kort tid før Brecker døde, fikk Bendik høre ham i et liveopptak rett fra miksebordet. Han påpekte at Brecker hadde mange problemer med kjeve og hals, og mens han spilte brukte han mye energi og kraft. «Han kjemper for hver tone», sa Bendik, «han jobbet virkelig hardt for å få luften inn i det hornet.» Han fortsatte med å si at dette også er mye av appellen til Michael Breckers saksofonspill, selv om Bendik prøver å gjøre det stikk motsatte: å få mest mulig inntrykk med minst mulig innsats.
Jeg vil skape så sterkt inntrykk som mulig med så lite muskler som mulig. Det er det jeg øver på.
Se hele samtalen
Bendiks tilnærming til saksofonen er virkelig unik, og hans særegne saksofonlyd har vært en av mine favoritter lenge.
Det er mye å lære av Bendiks kunnskap, og for enhver saksofonstudent er hele videoen 45 vel anvendte minutter.
Hvis du vil gå dypere inn i det Bendik og jeg snakket om, inkludert overtoner, voicing og en embouchure som lar flisa vibrere fritt, kan jeg anbefale kurset mitt «Overtones in 12 Weeks» . Den første videoleksjonen og PDF-en er gratis, så meld deg på nå.
Kommentarer